Готельні СКУД, пам’ятка проектувальнику (частина 4)

Зонування готеля

І знову почнемо з різниці підходів для офісів та готелів: офіси часто мають рівно дві зони (контрольовану і не контрольовану), причому межа між ними проходить прямо на вході в будівлю або офіс; готелі ж, незалежно від типу та розміру, обов’язково мають гостьову, службову, технологічну, адміністративну і загальну зону. Залежно від спеціалізації, до них можуть додатися рекреаційна, офісна, торговельно-розважальна і т. п. зони. Кожна з зон має свої правила організації доступу та різні режими роботи, так що єдиного підходу до проектування СКУД для них не існує – доводиться детально розглядати не тільки кожну із зон, але і їх взаємодію один з одним.

Для прикладу, розглянемо найбільш “стандартні” зони:

1. ЗАГАЛЬНА ЗОНА ГОТЕЛЮ

Це приміщення і / або зони, в яких можуть знаходитися як гості, які проживають в готелі, так і відвідувачі «з вулиці»: хол готелю та зона ресторану, конференц або СПА-зони. А ось перебування в них співробітників готелю має обмежуватися і потрапляти туди можуть тільки ті співробітники, чиї службові обов’язки спрямовані на безпосередню роботу з гостями та відвідувачами.

Деякі з загальних зон за визначенням не повинні контролюватися з боку входу з вулиці (хол ресепшена, зона ресторану або нічного клубу), інші повинні / можуть контролюватися (конференц-зали, сауни і СПА зона), як для контролю та обліку перебуваючих там гостей і відвідувачів, так і для контролю дій персоналу, що відповідає за сприяння плати та надання певних (часто платних) послуг в цих зонах. І якщо контроль доступу в загальні зони і приміщення “з вулиці” забезпечується далеко не завжди, то контроль переміщення з цих зон вглиб готелю потрібен майже завжди. Іноді такий контроль здійснюється в обидва боки, наприклад, якщо відразу за зоною конференц-залів слідують службові та технічні приміщення (саме так майже завжди і буває в силу архітектурних особливостей). Гості не повинні потрапити в службову зону, а співробітники зі службовою зони в загальну можуть потрапити тільки при наявності відповідних повноважень.

Ще більш специфічна (але досить часто зустрічається) завдання – поділ зон “по вертикалі”. Якщо готель розташований у висотній будівлі, ресторан (як мінімум один з наявних) вигідно розташувати на самому верхньому поверсі, щоб звідти відкривався чудовий вид на околиці. А нічний клуб, навпаки, краще розмістити на самих нижніх поверхах – там ніхто не буде милуватися видом з вікна та гучне місце буде по-максимуму відсунуто від гостьових номерів. Гості цих закладів повинні вільно переміщатися на ліфті і гостьові поверхи виявляються між двох вогнів. Вирішити проблему можна або використанням окремих ліфтів (що як мінімум вельми недешево), або обмеженням доступу до кнопок виклику окремих поверхів прямо в кабіні ліфта, коли без наявності дійсної гостьової карти просто неможливо змусити ліфт зупинитися десь, ще крім холу та поверхів ресторану і клубу. Для зручності гостей, доступ таким чином може контролюватися не цілодобово, а тільки під час роботи нічного клубу.

2. ГОСТЬОВА ЗОНА

Як випливає з назви, вона призначена тільки для проживаючих в готелі. Персонал, так само як і відвідувачі можуть потрапити в цю зону тільки при наявності службових повноважень (для співробітників) або особистого прохання гостя (для відвідувачів). При проектуванні СКУД в частині організації таких зон, головне знати міру. Якщо для того, щоб потрапити в номер, гостю доведеться раз 5 пред’являти свою карту (спочатку в ліфті, потім в ліфтовому холі поверху, потім ще кілька січних дверей на поверсі), Вас як мінімум не зрозуміють …

Оскільки двома вищеописаними зонами повинні користуватися гості – СКУД в них повинна працювати за тими ж картками, які використовуються для відкривання номера (це важливо пам’ятати в тому випадку, якщо Вам все ж доведеться проектувати дві різні системи для гостьового та службового застосування – найчастіше в них навіть карти використовуються різні).

Наступні зони, які ми будемо розглядати, відносяться до службової, технологічної та адміністративної (іноді ще й офісної) частини об’єкта. Головним питанням для всіх цих зон буде: чи зможе вибрана Вами (Замовником) система для номерів готелю повноцінно справлятися, ще і з організацією СКУД “офісно-службової” спрямованості? Тобто чи може вона управляти доступом співробітників зі складною схемою організації пропускного режиму, з можливістю управління ключовими службовими дверима в режимі реального часу, з використанням розкладів доступу, функцій заборони подвійного проходу на службовому вході і т. п. Необхідно окремо врахувати фактор вибору типу карт доступу. Якщо для гостей все-таки вирішили використовувати картки з магнітною смугою – шансів встановити єдину систему на номери та службову зону майже не залишиться (чисто технологічно такі карти не зможуть вмістити досить складні плани доступу, тому класичні “системи замків на магнітній картці” мають вкрай обмежені можливості по роботі з не гостьовими точками доступу).

І тим не менше припустимо, що таку систему, яка дозволить одночасно керувати і номерним фондом, і всіма службовими приміщеннями, Вам підібрати вдалося та при цьому персонал в ній використовує зручні, довговічні, ємні і досить захищені безконтактні перезаписуючі смарт-карти. Власне, саме такий вибір Замовника ми і “припустили” в першій частині статті, тому продовжимо опис зон з припущенням, що обрана СКУД має адекватними можливостями для вирішення суто службових завдань в готелі.
Не буду захоплюватися повним описом процедур організації системи доступу для службових зон – вони багато в чому схожі з такими в “звичайному офісі”. Зупинюся тільки на готельних особливості.

3. СЛУЖБОВА ЗОНА

Вона починається відразу з службового входу. У правильному готелі персонал не має права входити в будівлю через ті ж двері, що і гості. Повинні бути окремі двері (вхідні зона) та там якраз можна і потрібно поставити турнікет (звичайно, якщо кількість співробітників та орендарів офісів виправдовує установку такого пристрою). СКУД в цій точці вкрай бажано мати онлайнову, з можливістю контролю та управління в реальному часі. І облік робочого часу легше організувати, і управління ключами персоналу (продовження терміну дії / зміна прав доступу / блокування).

З іншими службовими приміщеннями все не так явно. Якщо Вам вдалося правильно підібрати систему – у Вас буде вибір яку точку доступу ставити на тих чи інших дверях: онлайн (дротову або по радіо-каналу, сучасні системи таке дозволяють) або автономну, з використанням електронного замка або циліндра. З огляду на розкид службових приміщень по всій будівлі готелю і можливість запису факту проходу співробітника на саму карту в момент відкривання замка з подальшою передачею в БД СКУД накопиченого аудиту подій з карти при проході через онлайн турнікет на виході, автономні замки і циліндри можуть бути дуже непоганою альтернативою дорогим та досить складним провідним онлайн точок доступу багатьох службових і технічних приміщень. Звичайно, в тому випадку, якщо правила організації доступу до такого приміщення і зону не вимагають обов’язкового управління в режимі реального часу.

4. ТЕХНОЛОГІЧНА ЗОНА

Крім контролю доступу та переміщення співробітників, СКУД повинна вирішувати питання фінансової безпеки: контролю видачі зі складів матеріальних цінностей і дорогих матеріалів (алкогольна продукція, продукти харчування або побутова хімія), а також комплектів чистої білизни.

Також в цю зону включаються приміщення життєзабезпечення готелю: серверна, електрощитова, приміщення водоочистки та водопідготовка, приміщення вентиляційних камер і систем кондиціонування. Всі ці приміщення – потенційно небезпечні точки організації актів саботажу і диверсій, як з метою банального грабежу постояльців “під шумок” плутанини при відключенні електрики в будівлі, так і для здійснення терористичних атак. Не варто забувати, що в наш неспокійний час готелі, особливо великі, стійко тримаються в трійці найбільш атакованих після об’єктів транспорту і державних (військових) структур.
Звичайно, і тут не варто забувати про почуття міри, в кінці кінців, мені ще не доводилося зустрічати Замовників з необмеженим бюджетом, навіть якщо мова йде про системи безпеки.

5. ЕВАКУАЦІЙНІ СХОДИНКИ І ВИХОДИ З ГОТЕЛЮ

Згідно пожежних норм, готелі мають більш суворі вимоги щодо організації евакуації людей у ​​разі надзвичайних ситуацій. З будь-якої точки готелю має бути 2 шляхи евакуації, причому парадні сходи рідко бувають евакуаційними. Набагато частіше їх роль виконують спеціальні сходи в торцях будівлі і в нормальній ситуації гості цими сходами не користуються. А ось персонал раз користується постійно (як і у випадку з входом, персонал не повинен користуватися тими ж сходами і ліфтом, що і гості, тому як мінімум одна з евакуаційних сходів майже завжди ще й службове). Тобто з одного боку – СКУД ніби як ставити і не можна, а з іншого – дуже б хотілося …

І саме так проблему і вирішують: з одного боку двері (з боку виходу з поверху на сходи) контролю доступу немає та вихід вільний, а з боку виходу зі сходів на поверх ставиться СКУД. Причому в цьому випадку треба використовувати спеціальні замки або комплекти обладнання СКУД, які не будуть порушувати правила вільного виходу з поверху на сходи “одним рухом” (тобто магнітні замки, на жаль, знову під забороною …). Звичайно, при цьому треба чітко прораховувати як гість, який потрапив на сходи пізно ввечері або вночі з цікавості або покурити, потім зможе повернутися в зону, контрольовану персоналом.

А. В. Катренко

Комерційний директор

“Смарт Секьюріті” (Росія)