Готельні СКУД, пам’ятка проектувальнику (частина 2)

Електронні замки

Електронні замки для номерів є наймасовішою частиною будь-якої готельної СКУД, тому в списку питань вони і опинилися на другому місці відразу після карт.

Можна, звичайно, згадати про можливі винятки з цього правила: існують готельні СКУД, в яких застосовуються настінні зчитувачі з електроклямкою або, наприклад, електронні циліндри, але це екзотика, обговорення якої в рамках даної статті не передбачалося.

Як і у випадку з картами, готельної специфіки у вимогах до електронних замків для номерів хоч відбавляй і більшість фахівців, які звикли працювати з офісними СКУД, не відразу звертають на це увагу. А даремно, зневага або незнання специфіки може обернутися серйозними наслідками.

Вимоги до замків для гостьових номерів розділимо на 2 групи: обов’язкові для виконання і опціональні. 

До обов’язкових належать вимоги, які повинні виконуватися БУДЬ-ЯКИМ замком, який виробник назвав “готельним”. Всі вони (вимоги) продиктовані або технологією організації бізнесу в готелі, або правилами забезпечення безпеки. Частина функцій реалізується програмно, а частина тільки на рівні механіки. Невиконання будь-яким претендентом на участь в тендері на готельну СКУД хоча б одного з перерахованих вимог повинно автоматично вести до його виключення зі списку учасників.

Електронні замки

“Обов’язковий” список:

1. Інтуїтивно зрозумілі правила використання замку.

2. Робота за принципом “новий гість – новий ключ”.

3. Автоматичне замикання після виходу з номера.

4. Реалізація режиму “Не турбувати” і різні правила доступу для категорій користувачів (гість / покоївка / співробітник служби безопасноти) при його виключенні.

5. Вільний вихід зсередини і функції “антіпаніка”.

6. Максимальна (повна) автономність замку.

7. Можливість поселення гостей “без комп’ютера”.

8. Аудит відкриттів в пам’яті замка.

Наведемо їх більш детально.

На відміну від офісу, кожному новому гостю інструктаж з правил використання системи доступу не прочитати. І поселяються в готель не тільки “просунуті користувачі”, а й діти або, навпаки, люди похилого віку. Крім того, є відома готельний жарт “середньостатистичний гість злегка нетверезий та сильно неголений (або навпаки)”, яка також вказує нам на те, що правила відкриття дверей номера повинні бути максимально прості і зрозумілі навіть “на автопілоті”.

“Новий гість – новий ключ”. Це закон, завдяки якому і з’явилися пристрої, що отримали назву “готельний замок”. Його зміст зводиться до того, що будь-який гість, який знову заїжджає в номер, повинен бути впевнений, що ніякий інший гість, який проживав раніше в цьому номері, більше туди потрапити не зможе. У разі звичайного механічного замку реалізувати це правило можна, тільки замінюючи ключовий циліндр при виїзді кожного гостя. Тому Ви не можете бути впевнені, що гість, який поїхав, не зробив дублікат ключа від номера в найближчому металоремонті (на металеві ключі в готелях для того і вішали масивну “грушу”, щоб запобігти можливості винесення ключа за межі готелю).

В електронному замку принцип “новий гість – новий ключ” повинен працювати абсолютно автоматично, “без участі людини”. При поселенні гостя адміністратор готелю не повинен замислюватися про те, які саме додаткові дії потрібно зробити для скасування ключа гостя, який раніше поїхав, за нього це повинні робити система і замок. Зауважу, що в готелях давно вже нормальною практикою вважається ситуація, при якій гість після виїзду може забрати з собою гостьову карту (як сувенір, на якому до того ж всі координати і телефони готелю), тому закон “новий гість – новий ключ” стає ще актуальнішою.

На відміну від звичайних квартирних дверей, двері номера повинні бути завжди закритими. Гість для замикання номера не повинен вставляти (пред’являти) ключ – досить просто закрити двері. У деяких країнах існують спеціальні вимоги, згідно з яким після закриття дверей номера замок деякий час повинен залишатися відкритим. Наприклад, якщо гість вийшов в коридор і зачинив двері, але в цей момент зрозумів, що через пожежу йому буде набагато безпечніше в номері – у нього повинна бути можливість повернутися без використання карти. І хоча у нас в країні таких вимог поки немає – краще, якщо система передбачає включення такої функції програмним чином.

Однак при цьому слід чітко розуміти, що навіть в цьому режимі співробітник готелю з відповідними повноваженнями ПОВИНЕН мати можливість потрапити в номер. Дуже бажано, щоб це була саме електронна функція, а не спеціальний механічний ключ, за яким потрібно буде ще кудись йти. Адже гостю може стати погано і самостійно відкрити двері зсередини він просто не зможе. Під час проживання в номері відразу декількох гостей, також бажано дати вибір дозволити чи ні другого гостю відкрити двері в режимі “Не турбувати”. Тому що “сильно стомлений” від переговорів гість може заснути богатирським сном, закрившись зсередини, а його настільки ж “втомлений” колега швидше відкриє двері плазом, ніж піде розбиратися до стійки розміщення.

Вільний вихід зсередини і функція “антипаніка” – дуже важливі вимоги до готельного замку, причому працювати вони повинні тільки на рівні механіки, незалежно від стану електронної частини замку. Продиктовані вони прагненням зберегти життя та здоров’я гостей, наприклад, під час пожежі. Адже за законодавством готель, в першу чергу, відповідає за життя і здоров’я гостей, і тільки потім за їх речі та цінності! З вільним виходом, я думаю, все більш-менш зрозуміло: натиснув на ручку – вийшов. Ніяких кнопок виходу, ніяких зчитувачів зсередини номера в готелі ставити просто не можна! (Так що з ідеєю поставити на двері номера магнітний замок доведеться розпрощатися). З “антипаніки” трохи складніше – це вимога, згідно з яким навіть при замиканні замка зсередини на ригель (в більшості випадків так включається режим “Не турбувати”), вихід все одно повинен здійснюватися простим (і одноразовим) натисканням на ручку. Звичайний квартирний замок, наприклад, так не відкриєш – потрібно спочатку повернути поворотну кнопку (або ключ) щоб прибрати ригель, і тільки потім можна натиснути на ручку. В готелі так не можна, точніше, так НЕ ПОВИННО БУТИ в готелі, який піклується про життя своїх гостей. Правило це, як часто буває з пожежними нормами, написано “кров’ю” – нехтувати ним як мінімум не дуже розумно. Нагадаю, працювати ці правила повинні на рівні механіки! Навіть якщо через пожежу зовнішня частина замку разом з електронікою просто розплавилися – гість все одно повинен відкрити двері, просто натиснувши на ручку замка.

Вимога забезпечення “автономності готельного замку” може дещо збити з пантелику фахівців в області безпеки – “автономними СКУД” згідно з нашим ДСТУ – позначається принципово інший тип систем, що функціонують без участі комп’ютера. Тут же під “автономністю” розуміється можливість збереження нормальної працездатності замку, який є частиною єдиної системи, при будь-яких станах центрального комп’ютера, ліній зв’язку, харчування. Навіть якщо у всьому готелі вимкнули світло – гість все одно ПОВИНЕН потрапити в номер, адже не може ж він ночувати в коридорі. Виходячи з цієї вимоги готельні системи і почали розвиватися від електронного замка, який працює від стандартних батарей і ніяких магістральних (ведучих) каналів зв’язку з центральним комп’ютером не використовує. Як я і писав на самому початку першої частини статті – “надійність насамперед”. Однак майте на увазі: при сучасному розвитку технологій відсутність провідного каналу зв’язку зовсім не означає, що електронний замок на двері номера не може працювати в режимі реального часу.

Поселення “без комп’ютера” – це продовження вимог максимальної автономності, але вже з урахуванням програмних властивостей системи. На практиці ця можливість реалізується за допомогою спеціальних карт, що випускаються заздалегідь – “на чорний день”, так би мовити. Тому що якщо у Вас в готелі раптом трапилися проблеми з електрикою (або, наприклад, “наказав довго жити” сервер разом з базою даних СКУД), Ви повинні забезпечити не тільки можливість попадання в номер для вже проживають гостей, але і поселення для тих, які знову заїжджають. Причому поселення не за допомогою “покоївки, яка Вам зараз відкриє номер своєю карткою”, а завдяки тим самим запасним картками, які знаходяться в сейфі на стійці розміщення. Вони також повинні працювати за принципом “новий гість – новий ключ” по відношенню до звичайних гостьовим картками.

Аудит відкриття в пам’яті замка – найпростіше для фахівців вимога. Без аудиту такої замок до поняття “СКУД” взагалі не мав би ніякого відношення. Хоча функція ця з’явилася не заради боротьби за термін, а для забезпечення можливості контролю персоналу і як інструмент боротьби з помилковими звинуваченнями в крадіжці з номера. А це вже одна з головних складових системи забезпечення фінансової безпеки готелю, ні менше ні більше. Розмір архіву подій в пам’яті замка, технології його передачі в центральний комп’ютер і т.д. хоча і є важливими характеристиками кожної конкретної системи, але при виробленні загальної концепції готельної СКУД їх поки можна особливо не чіпати.

Обстеживши весь цей перелік обов’язкових функцій, можна задатися питанням: “Якщо всі вони і так повинні виконуватися будь-готельній СКУД, навіщо тоді їх перераховувати і обговорювати з замовником?”. Я неодноразово стикався з ситуаціями, коли замовник (або власник) просто не замислюється про такі очевидні, в общем-то, речі. Тому він не завжди розуміє, чому на двері номера не варто ставити звичайний “квартирний” замок і чим йому це може загрожувати.

Тепер перейдемо до “довільній програми” – тобто до опціональних функцій, які може/повинен виконувати готельний замок.

Можливість аварійного відмикання електронного замка механічним ключем. Мене, відверто кажучи, завжди бентежать постачальники, які ставлять цю функцію мало не в розряд обов’язкових. По-перше, в будь-готельній системі обов’язково присутній програматор, одна з функцій якого якраз аварійне (але електронне!) Відкриття замку. А по-друге, електронні замки якраз і були придумані, щоб від металевих ключів позбутися. На практиці, цей “аварійний” ключ Вам знадобиться тільки в разі, якщо електроніка остаточно вийшла з ладу і навіть программатором замок відкрити не вдається. Якщо постачальник дуже активно цю функцію нав’язує, варто поцікавитися, а чи все нормально у його систем з надійністю? Безумовно, в будь-якій електронній системі не можна виключити ймовірність повного виходу замку з ладу. Але в нормальній (тобто надійної) системі ймовірність такого події – “раз в десять років”, а заплатити за механічні циліндри Вам доведеться відразу, та ще й на весь готель. І “в навантаження” Ви отримаєте небезпека несанкціонованого копіювання та використання цих ключів, плюс можливість використання відмички… А з рідкісним випадком виходу замку з ладу можна впоратися, відкривши його методом “аварійного відкриття” – подібні технології передбачені в усіх системах, вони дозволяють досить швидко відкрити замок, пошкодивши всього кілька його деталей. Після чого Вам не доведеться міняти ні двері, ні замок – а тільки пару його деталей. І це буде для готелю на порядок дешевше, ніж ставити механічні циліндри на всі замки відразу.

Сигналізація режиму “двері залишені відкритими”. Для офісів це стандартна функція точка доступу, а ось в готелі вона швидше буде шкідливою, ніж корисною. І знову з двох причин:

  • гість може мати звичку беруся “повітряні ванни”, для чого він просто відкриє вікно і двері для провітрювання. І він навряд чи зрадіє, якщо при цьому кожен раз до нього приходитимуть охоронці з питанням: “а чому у Вас відкриті двері?”;
  • в більшості готелів покоївка повинна прибирати номер з відкритими дверима і тоді сигналізація положення дверей втратить будь-який сенс.

Робота замка в онлайн режимі (т.б. контроль його стану, отримання аудиту і т.д. в реальному часі). За останні пару років ця функція стала безумовним лідером рейтингу. І якщо кілька років тому замовник відразу ж забував про це бажання, як тільки чув вартість провідного рішення, то зараз бездротові технології в готельних СКУД дозволили зробити цю функцію цілком життєздатною по співвідношенню ціна/функціонал. Але не все так просто … Онлайн замок – це не самоціль, а лише засіб. Тому ми завжди запитуємо замовника: “навіщо Вам онлайн?”. Хоча для нас відповідь давно очевидна – необхідний контроль номерного фонду для запобігання “лівого” поселення, а також контроль персоналу для підтримання дисципліни. Фактично, потрібно система визначення присутності в номерах з максимально гнучкої і зручної аналітикою. І ось тут-то і доводиться пояснювати замовнику, що ніякої онлайн замок ці завдання вирішити не зможе! Логіка тут проста: факт відкриття замку і факт входу в номер – зовсім не одне і те ж. А що, якщо гість відкрив двері тільки, щоб закинути валізи і відразу пішов? З покоївки – історія така ж. Як зрозуміти, що вона була в номері деякий час, а не відкривала двері тільки щоб вимкнути забутий гостем світло?

З виходом з номера ще цікавіше. Навіть якщо замок і вміє реєструвати і запам’ятовувати факт натискання ручки замка зсередини (ця функція, до речі, одна з найкорисніших з розряду опціональних), Ви навряд чи зможете зрозуміти хто саме натиснув на ручку (вільний вихід з номера, пам’ятаєте?), А у друге, як зрозуміти: хтось вийшов з номера або кого-то впустили всередину? Онлайн замки бувають дуже корисні в специфічних готелях, наприклад, у великих курортних комплексах, коли гості селяться в декількох корпусах, розкиданих по величезній території, а карти видають і продовжують тільки в адміністративному корпусі. В цьому випадку гостя можна переселити або продовжити його проживання без необхідності досить довгою пішої прогулянки в адміністративний корпус.

А якщо Вам потрібна актуальна аналітика та контроль присутності в номерах, впоратися з цим може тільки окрема підсистема визначення присутності, про яку ми і поговоримо в наступній частині статті.

Але перед тим як завершити цю частину, я повинен додати немаленьку ложку дьогтю до тієї “бочки” функцій, які ми тільки що обговорювали.

Я поки жодного разу не згадував про таку характеристику електронного замка як дизайн. Оскільки на смак і колір, як відомо, товаришів немає, давати якісь рекомендації по дизайну взагалі безглуздо. Хоча зрозуміло, що в готелі дизайн замку набагато важливіше, ніж будь-де в офісі або на виробництві.

У моїй практиці були випадки, коли тільки починалася розмова з приводу можливостей системи закінчувався фразою “хочу той симпатичний замок із золотою ручкою” … Тому краще бути готовим до такого повороту подій та заздалегідь уточнити хто стверджує дизайн замків і наскільки він важливий в порівнянні з функціоналом системи.

А. В. Катренко

Комерційний директор

“Смарт Секьюріті” (Росія)

Продовження в наступній статті…