Готельні СКУД, пам’ятка проектувальнику (частина 1)

У готельній індустрії по всіх функцій систем (в тому числі СКУД) найціннішою вважається надійність. Будь-якого постачальника спочатку попросять показати історію установок в готелях з історією п’ять і більше років – і тільки потім, можливо, розглянуть пропозицію. Так що новачки на цьому ринку з’являються рідко – як серед постачальників, так і виробників. А закріплюються на ньому ще рідше … З цієї причини список брендів і постачальників спеціалізованих готельних систем доступу вельми скромний – такого розмаїття систем, як на ринку класичних СКУД, тут немає і в помині. І така ситуація навіть не українською, а на глобальному ринку.

Через обмеженість вибору часто замовника готельної СКУД спочатку просять вибрати певний бренд – і вже виходячи з можливостей конкретної системи будують СКУД за принципом “зліпили з того, що було”. При певних умовах такий підхід має право на існування, але його ніяк не можна назвати єдино вірним – право вибору у замовника повинно бути. Тому я вважаю, що при виборі спеціалізованої готельної СКУД треба починати не від бренду, а від конкретного об’єкта.

Мета даного циклу статей – допомогти Вам коректно скласти список вимог до готельної СКУД і на його основі підбирати оптимальне рішення (в ідеалі – кілька) з наявних на ринку.

Отже: уявімо собі, що Ви – проектувальник або менеджер з проектів компанії-інтегратора, який виграв тендер на обладнання слабкострумовими системами нового готельного комплексу. До таких систем відносяться і СКУД – Ваше завдання полягає в освоєнні саме цієї теми. Для цього Ви йдете до Замовника та просите у нього технічне завдання (ТЗ), на основі якого і будете проектувати систему.

Як показує практика, в більшості випадків Ви отримаєте “ТЗ на СКУД” в діапазоні від “хочу так само, як в сусідньому готелі, тільки краще” до “бачили як в сусідньому готелі? Мені так не треба! ..”

При роботі з об’єктом будь-якого іншого типу Ви, напевно, просто взяли б поверхові плани будівлі та приступили до проектування. Благо, досвіду проектування СКУД для офісних центрів і підприємств у Вас досить, а готових проектів – “стопка”.

Але я б відразу застеріг Вас від спроби використовувати “типове проектування” – на відміну від офісу, СКУД в готелі є дуже специфічною системою і в список вирішуваних нею завдань можуть потрапити дуже несподівані для Вас пункти, починаючи від забезпечення фінансової безпеки об’єкта (спробуй розберися, що під цим розуміє конкретний замовник) до енергозбереження і визначенню присутності в номерах.

Так що роботу з об’єктом треба починати з розмови з замовником з метою створення цього самого ТЗ, а точніше, я рекомендую почати з написання загальної концепції СКУД.

На відміну від ТЗ, концепція повинна бути набагато коротший, її зовсім необов’язково перевантажувати спеціальними термінами, так що навіть непідготовлений замовник зможе осмислено затвердити її, не питаючи Вас: “А на якій мові це написано?”.

Почнемо зі списку питань, які ми повинні поставити (а потім обговоримо які відповіді слід “підказати”) замовнику:

1. Який тип карт використовувати для гостей та персоналу?

2. Яким вимогам повинні відповідати взамкі на номерах?

3. Які підсистеми повинна включати СКУД?

4. Як здійснюється зонування об’єкта?

5. Які зони і приміщення повинні бути доступні гостям?

6. Які завдання повинна вирішувати СКУД в частині службових і адміністративних приміщень?

7. З якими системами повинна бути забезпечена інтеграція готельної СКУД?

На основі відповідей ми і зможемо скласти спочатку коротку концепцію, а потім вже і “нормальне” технічне завдання, на основі якого буде вестися проектування, постачання і запуск СКУД в експлуатацію.

Картки. Електронні ключі SALTO

Це питання спеціально стоїть на першому місці – в залежності від рішень, прийнятих за типом використовуваних карт, може помінятися весь хід подальшої розмови з замовником і відразу визначиться коло постачальників (а точніше систем – претендентів).

Варіантів відповіді не так вже й багато:

а) Карти з магнітною смугою.

Класичний тип карт для готелів володіє на сьогодні єдиною перевагою: ціна (гостьові картки для готелю – витратний матеріал, тому їх ціна виправдана є одним з важливих чинників).

У випадку з магнітними картами, за низьку вартість карт доводиться платити такими серйозними недоліками як низький захист від розмагнічування і клонування, а також мала ємність магнітної смуги.

Головним недоліком буде саме небезпека розмагнічування карти, через яку гість може не потрапити в номер та буде змушений спуститися до стійки адміністратора для перевипуску ключа. Якщо таке трапиться одного разу за час проживання – гість просто скривився. Якщо ж цю процедуру йому доведеться проробляти майже кожен раз – менеджеру готелю не уникнути неприємної розмови. А головне серйозно постраждає репутація готелю, одна з найцінніших і дорогих характеристик підприємства по сфері гостинності.

Навіть якщо Ви будете використовувати карти з магнітною смугою високої намагніченості HiCo (зазвичай в готелі використовують дешевші карти LoCo з низьким ступенем намагніченості), при сучасному рівні розвитку технологій і кількості навколишнього нас електроніки ймовірність розмагнічування карт виключити неможливо.

Клонування – ще одна небезпека, оскільки скопіювати магнітну картку сьогодні може будь-який школяр. Це також може привести до серйозних репутаційних і фінансових втрат, особливо якщо це клонований службовий ключ з доступом до всіх номерах поспіль.

І, нарешті, мала ємність магнітної смуги – через цих технологічних обмежень на ринку практично відсутні готельні системи, які крім контролю номерів можуть одночасно запропонувати адекватні можливості по організації СКУД службової частини готелю.

Якщо, не дивлячись ні на що, замовник вибере магнітну карту – Вам практично з 100% вірогідністю доведеться закладати в проект 2 різні системи: систему електронних замків для номерів і окрему СКУД для службової частини.

Не забудемо також, що через контактний тип зчитування, системи на магнітних картах схильні до зносу, мають невисоку антивандальний захист (для готелю вона звучить радше як “захист від дітей”) і кліматичну стійкість.

б) Контактні смарт – карти.

Цей тип карт для СКУД був перехідним. Такі карти вже мають мікрочіп, завдяки якому ємність карти і її захист від копіювання непорівнянна з магнітними, але все ще вимагають контакту між картою і зчитувачем для обміну інформацією. Це значно знижує ефективність їх застосування в системах контролю доступу, оскільки знос карт і контактів пристрою, що зчитує блоку в замку або зчитувачі знижують термін життя систем та додають сервісні проблеми інженерної службі вже через пару-трійку років експлуатації (контактна група зчитувача смарт-карт навіть більш примхлива, ніж магнітна головка).

До речі, коли проблеми магнітних карт стали особливо очевидні, багато виробників готельних систем запропонували комбіновані системи, в яких гість як і раніше отримує при поселенні магнітну картку (дешево), а ось персонал вже використовує смарт-карти (безпечно + велика ємність для запису складних правил доступу в інтересах службової необхідності).

Є й повні “Смарт-системи”, в яких і гості, і персонал використовують карти з мікрочіпом (існує досить багато підвидів смарт-карт з різною ємністю та рівнем захищеності, що дозволяє вибирати для гостей дешевші і менш місткі карти, а для персоналу , навпаки – більш ємкі і захищені, але при цьому і більш дорогі). Однак, через зазначеного вище недоліку ці системи вже практично зійшли зі сцени, так що я не став би їх рекомендувати в нові готелі.

в) Безконтактні RFID карти EM-Marine та HID PROX.

Ці ідентифікатори, що панують у “класичних СКУД”, в готельних системах якраз не прижилися. Вони є чистими ідентифікаторами, на які неможливо записати, а значить СКУД може бути тільки провідний (по-іншому контролер двері номера просто не дізнається, що в готель тільки що вселився новий гість і його потрібно пустити в номер).

Для офісу, де СКУД включає турнікет на вході в будівлю і ще пару-трійку (або десяток) дверей в одному крилі, прокладки проводів – це не проблема. Тим більше що ці ж дроти часто потрібні і для систем охорони.

Для готелю на 20-50 (і більше) дверей прокладка кабелів до кожного номеру може вилитися “в копієчку”, навіть якщо готель тільки будується (потрібно враховувати не тільки вартість прокладки магістрального кабелю від центрального сервера до дверного контроллера, але ще і всю дверну обв’язку ). А вже прокладка кабелю в існуючій готелі, швидше за все, буде взагалі неможлива.

Через більш високу вартість дротяних систем в розрахунку на один номер, ринок готельних СКУД в світі склався таким чином, що дротових готельних СКУД практично не залишилося, так що крім складнощів з кабелем Вас обов’язково будуть чекати ще й проблеми пошуку готельної системи або адаптації ПО “офісної СКУД” під готельні функції.

Не варто забувати і про неможливість (або дорожнечі) реалізації чисто готельних функцій при організації доступу в номер (про ці функції ми поговоримо трохи пізніше).

І, нарешті, ще один дуже важливий фактор: на сьогоднішній день клонувати карти EM-Marine та HID PROX навіть простіше і дешевше, ніж картки з магнітною смугою – одного цього чинника, в загальному, досить, щоб відмовитися також і від них.

г) Безконтактні перезапису RFID карти (MiFare, Desfire, iClass, Legic і т.д.).

Ми, нарешті, дісталися до того типу карт, який однозначно є найкращим (як мінімум з технологічної точки зору) для застосування в готельних СКУД.

Вибір різних носіїв з розряду “перезаписуваних RFID карт” в даний час досить великий, що дозволяє підібрати як достатньо цікаві з точки зору вартості карти гостей (наприклад, карти MiFare Ultralight, MiFare Ultralight C (Crypto) або ICODE), так і ємні та захищені карти персоналу.

Нагадаю, поділ на гостей і персонал в застосуванні до карт закінчується з таких міркувань:

  • гостьові картки як витратний матеріал повинні бути недорогими, план доступу гостей не буває особливо складним, тому і ємність карти може бути не дуже великий (в бездротових готельних системах план доступу пишеться на саму карту);
  • службові картки використовуються в набагато менших кількостях, ніж гостьові (тому їх вартість не настільки важлива), в той час як план доступу співробітників завжди на порядок складніше, ніж у гостя (тут і розкладу доступу використовуються, і кількість дозволених точок доступу відрізняється), а це означає, що потрібна велика ємність карти. Захист карт персоналу від незаконного копіювання також повинна бути на порядок вище, так як в разі будь-якого злодійства з номера готелю по службових мапі компенсувати збитки гостям повинен буде готель, незалежно від обставин (а репутаційні втрати можуть виявитися взагалі непоправними).

Надалі я ще зазначу інші нюанси перезаписуваних RFID карт – поки ж зупинимося на тому, що саме цей тип карт слід вважати найбільш технологічним, безпечним і перспективним при застосуванні в готельних СКУД.

В даному огляді технологій були згадані далеко не всі можливі варіанти: існують готельні СКУД з ключами iButton (“далласовскімі таблетками”, перезаписуваними і немає), спеціальними транспондерами і навіть біометричними сістемами, які працюють за відбитками пальців. Однак такі системи або призначені для дуже специфічних умов застосування, або просто є екзотикою, встановленої від сили в десятці готелів по всьому світу…

Тепер дозвольте припустити, що нам вдалося “переконати” ймовірного замовника в правильності вибору саме перезаписуваних RFID карт і при обговоренні подальших питань ми будемо спиратися саме на цю технологію.

А. В. Катренко

Комерційний директор

“Смарт Секьюріті” (Росія)

Продовження в наступній статті…