Складно уявити сучасний готель, в якому не автоматизовані бізнес-процеси. У практиці розвинених країн, це обов’язкова опція. В Україні найчастіше зустрічається протилежне – відсутнє автоматизоване поселення гостя, в деяких регіонах все ще проблематичним є оплата банківською картою. Що вже говорити про безпеку? Не використовуються такі інженерно-технічні засоби як відеоспостереження, охорона, контроль доступу і засоби евакуації, оповіщення та пожежогасіння; відсутня служба безпеки. В Україні на цьому традиційно економлять.
Цілі
Щоб по праву називатися безпечним, готелю необхідно досягти балансу у всіх напрямках, що вимагають високого рівня відповідальності перед життям і здоров’ям гостя.
Давайте розглянемо, які цілі повинен ставити перед собою менеджмент готелю, для досягнення належного рівня «комфортної» безпеки:
- Гарантувати високий рівень безпеки майна і здоров’я гостя в готелі, тим самим підвищити його лояльність. Гість не повинен замислюватися про доступ до свого номеру, це повинно відбуватися швидко і надійно, без збоїв і зайвих рухів.
- Використовувати бездоганне якісне обладнання, яке не здатне викликати негатив при використанні.
- Впорядкувати систему доступу різних груп користувачів: гостей, персоналу, відвідувачів, орендаторів приміщень.
- Підвищити ефективність роботи служб готелю – організація «дисципліни персоналу».
- Надати легкий доступ до отримання додаткових послуг та їх оплати.
- Всі ці етапи можна реалізувати за допомогою комплексної системи контролю та управління доступом (СКУД).
Вибір
Автоматизована система контролю і управління доступом для готелів повинна виконувати ряд функцій, на які слід звернути увагу в тому числі і при виборі постачальника такої системи. Що ж дійсно важливо:
- Зносостійкість механізмів.
- Відповідність протипожежним і будівельним нормам.
- Відповідність міжнародним стандартам якості.
- Низький рівень споживання енергії замку.
- Функціонал ПЗ і звіти – бажано купувати системи з найбільш розширеним функціоналом.
- Можливість інтеграції з іншими системами, такими як POS, PMS, BMS, відеоспостереженням, охоронно-пожежною сигналізацією.
- Репутація компанії та бренду продута – порівнюйте, перевіряйте, сумнівайтеся, вимагайте пробних установок ПЗ і устаткування.
Це далеко не повний список, але і цього може бути достатньо для вибору надійної СКУД.
Доступ
Розглянемо застосування СКУД в готелі на прикладі. Припустимо, є готель зі SPA-зоною, конференц-залом, рестораном, вестибюлем, зонами персоналу, аварійними виходами, автостоянкою, ну і звичайно ж, номерним фондом.
Гість, в першу чергу, йде на стійку реєстрації і отримує свій ключ від номера. Припустимо, що різні категорії номерів знаходяться на різних поверхах, для цього в ліфті встановлюють поверховий контроль доступу. Таким чином гість, отримавши ключ від номера 401, зможе піднятися виключно на четвертий поверх, а не на шостий, де номери категорії Люкс. Доступ на поверхи лобі, ресторану або паркінгу, може бути вільним, а на поверх SPA – тільки в разі попередньої оплати відвідування цієї зони. Саме так поділяються і права на доступ в конференц-зали, бізнес-зону, інші зони додаткових послуг.
На сьогоднішній день все більш популярним стає «мобільний ключ» – використання персонального смартфона гостя для доступу в номер (ліфт, паркінг). В цьому випадку гість використовує заздалегідь завантажений додаток і Bluetooth свого смартфона, і може не відвідувати стійку реєстрації зовсім. Також, можна надавати доступ у певні шафи для зберігання речей в SPA-зоні або, наприклад, зберігання спортивного спорядження.
Як організувати даний функціонал, наскільки бути суворим або ліберальним – вирішувати Вам.
Персонал
Контроль доступу в готелі застосовується не тільки заради зручності та безпеки постояльців, дуже важливо організувати службовий доступ. Кожна карта повинна бути налаштована відповідно до посади, обов’язків і відповідальності, і права доступу у кожного із співробітників можуть бути різні або об’єднуватися в групи користувачів з однаковими правами. Так, наприклад, у покоївки може бути доступ в кожен номер конкретного поверху і декількох господарських приміщень, тільки в певні дні та час, згідно з графіком роботи. У адміністратора, начальника СБ або менеджера може бути доступ в будь-яке приміщення в будь-який час і їх об’єднують в групу – Адміністрація з однаковими правами. Всі події, пов’язані з доступом персоналу, повинні бути записані в аудит в вашому ПЗ і періодично аналізуватися. Даний елемент дисципліни і обліку робочого часу, покликаний захистити власника від змов з метою отримання додаткового доходу (невраховані поселення, маніпуляції з категоріями номерів).
Евакуація
Будь-який будинок має бути оснащений евакуаційними виходами. Готелі, це складні будівлі з безліччю вузьких місць. Більшість керівників вважають двері пожежних сходів – дірою в безпеці і просять начальника СБ закрити ці двері на амбарний замок і сподіватися на краще. Неуважність до побудови евакуації може призвести до жахливих наслідків. Тому такі двері обов’язково повинні включатися в загальну систему контролю доступу, інтегруватися в пожежну сигналізацію і відкриватися автоматично при спрацьовуванні тривоги. Технічно треба організувати все так, щоб контролювати вхід з вулиці по карті доступу, а вихід оснащувати системами Panic Bar (Антипаніка). Таким чином вихід залишається відкритим, але не безконтрольним.
Ніякі матеріальні цінності, не зрівняються з ціною втраченої життя!
Software
Сучасне програмне забезпечення вже не має ні особливих складних вимог до техніки ні до операційної системи, web-базоване ПЗ дає можливість управляти Системами Доступу використовуючи ноутбук, планшет або смартфон і з будь-якої точки світу, де є інтернет.
Можливості комбінованої СКУД так чи інакше покладаються на повноту функціоналу програмного забезпечення. В ідеалі, це такі функції:
- Контроль і управління всіма дверима незалежно від їх призначення з одного ПЗ.
- Аварійна блокування і розблокування дверей.
- Моментальне сповіщення про спробу злому.
- Сповіщення про стан дверей (положення дверей відкрита / закрита, розряд батареї).
- Управління робочими графіками, планами і рівнями доступу персоналу.
- Віртуальна мережа – перенесення всіх змін доступу та інших даних від провідних точок доступу до автономних електронних замків (номерний фонд, службові двері) без дротів.
- Інтеграція з іншими системами безпеки та управління на рівні отримання звітів і реакції на події.
- Використання єдиної карти для доступу в номер, на паркінг, в SPA і для безготівкових платежів.
Підсумок
Метою даної статті було: розвіяти міф про те, що безпека, це не настільки важлива деталь, на якій можна безболісно заощадити; зняти переконання, що за кожну функцію в безпеці може відповідати своя локальна система, і немає потреби в їх об’єднанні в одне ціле. Дати ясність в тому, на що варто звертати увагу при виборі системи доступу і які завдання слід ставити перед СКУД. Дати розуміння того, що система покликана уберегти не тільки гостя, а й власника, перешкоджаючи нещасних випадків, репутаційних втрат, розкраданню і змов.
Безпеки багато не буває!
—
Денис Мусіч
CEO Smart Security